Profitujte z poznania konkurencie

Účinnou stratégiou, ktorú môžete použiť na podporu podnikania, je poznať konkurenciu. Vedieť, kto sú vaši konkurenti, čo ponúkajú, vám umožní nastaviť podnikanie na konkurencie schopné. Tento príspevok vysvetľuje, ako analyzovať vašich konkurentov, kde a ako získať informácie. Ako získané informácie spracovať a zakomponovať do marketingového plánu.

Poznanie konkurencie vám odhalí jej silné a slabé miesta a poskytne vám podklady pre tvorbu účinných marketingových kampaní.

Pri analýze vašich konkurentov by ste mali vedieť, čo hľadáte a ako to pomôže vášmu podnikaniu. Nejde o krádež nápadov. Je to odhalenie silných a slabých stránok konkurencie a hľadanie konkurenčnej výhody vašej spoločnosti. Jedinečná pozícia vašej značky na trhu prinesie vašej spoločnosti zákaznícku lojalitu a obchodný úspech.

Ak premýšľate, kto sú vaši konkurenti, premýšľate strategicky. Pre prípravu účinných marketingových stratégií potrebujete o vašich konkurentoch zozbierať čo najviac informácií.

Čo by ste mali vedieť o konkurencii

  1. Kto sú vaši konkurenti
  2. Ako podnikajú
  3. Aké produkty a služby poskytujú
  4. Ako dlho na trhu pôsobia
  5. Aká silná je ich obchodná značka
  6. Ak obchodné metódy používajú
  7. Aké nové produkty, služby zavádzajú, čo inovujú
  8. Aké sú spôsoby ich prezentácie, ich mediálne aktivity
  9. Ak metódy používajú na posilnenie lojality zákazníkov
  10. Akú majú webovú stránku( dizajn, obsah, štruktúra)
  11. Aké IT technológie využívajú
  12. Aké majú silné a slabé stránky
  13. Kto sú zákazníci konkurencie

Existuje niekoľko jednoduchých spôsobov, ako získať čo najviac informácií o konkurencii. Mnohé z nich viete získať úplne zadarmo. Jedinou vašou investíciou je čas.

Informácie o konkurencii

Informácie o vašich konkurentoch viete získať:

  • cez vyhľadávanie na internete( vyhľadávače, adresáre firiem, ppc reklama, sociálne siete, diskusné fóra, recenzie…)
  • z reklamy v médiách (časopisy, noviny, odborné publikácie, TV)
  • z letákov a marketingových e-mailov
  • z výstav, veľtrhov, spoločenských akcií
  • od zákazníkov

Vyhľadávače, porovnávače

Základným zdrojom informácií, ktorý ponúka moderná doba je internet. Pri predaji produktov nájdete informácie o konkurencii jednoducho vo vyhľadávačoch tovaru, ako sú napr. Heureka, Pricemania, Najnakup. Pri poskytovaní služieb v oblasti cestovného ruchu a ubytovania nájdete napríklad na : http://www.booking.comhttps://www.tripadvisor.sk/

Pri vyhľadávaní informácií o vašich konkurentoch rozšírte vyhľadávanie aj cez Google. Nie všetky spoločnosti sú zapojené v porovnávačoch produktov a služieb. Vašou konkurenciou sú tiež firmy a jednotlivci, ktorí podnikajú len cez sociálne siete alebo majú stále prevádzky.

Sociálne siete

Súčasná doba vytvára široký priestor na monitorovanie vašich konkurentov. Pozrite sa, na ktorých sociálnych sieťach sa konkurencia prezentuje a odhaľte jej silné stránky i slabiny. Okrem „stálic“, ako je FacebookTwitter si prezrite aj špecializovené sociálne médiá, ako LinkedIn, Pinterest, Instagram, Youtube, google+ …

Ak konkurencia prezentuje aktivity na niekoľkých sociálnych sieťach, sledujte, kde sú aktívnejší. Všímajte si frekvenciu, ale tiež čas zverejnenia príspevkov, formu zverejnených príspevkov, napríklad či uverejňujú fotografie, články, videá. Sústreďte sa či uverejňujú vlastné príspevky alebo ich zdieľajú z iných kanálov. Koncentrujte pozornosť aj na dobu odozvy konkurentov na príspevky ľudí. Rýchle reakcie sú dôležité nielen pre zákazníkov, ale aj pre spoločnosť. Ak chcete byť o krok vpred pred konkurenciou, má byť vaším cieľom poskytovanie lepších služieb aj na sociálnych sieťach. Rast popularity účtu na sociálnych sieťach viete skontrolovať sami.

Zapíšte si stav k  momentu, keď začnete s analýzou a stav v pravidelných intervaloch kontrolujte a zapisujte. Správanie a aktivity vašich konkurentov na sociálnych sieťach vyhodnoťte a porovnajte s vašimi aktivitami.

Priamy prieskum

Priamym kontaktovaním konkurentov, telefonicky alebo mailom obohatíte váš prieskum o ďalšie dôležité informácie, ako komunikujú so zákazníkmi, rýchlosť odpovedí na e-mail, obsah mailov a podobne. Vhodne zvolenými otázkami môžete získať veľa zaujímavých informácií.

Pýtajte sa zákazníkov

Opýtajte sa, prečo využili teraz vaše služby, kde a u koho nakupovali pred tým. Pri komunikácii so zákazníkmi použite zdravý úsudok a nenechajte sa zmanipulovať. Napríklad, keď zákazníci hovoria, že vaše ceny sú vyššie ako ceny konkurencie. Zo strany zákazníka to môže byť taktika, ako zjednať cenu.

Výstavy, veľtrhy

Skvelý spôsob ako sa priamo dozvedieť o konkurentoch sú výstavy a veľtrhy. Navštívte priamo stánok konkurentov a všímajte si, ako sa správajú, komunikujú, či sú zaneprázdnení a podobne. Prezrite si ponuku, reklamné katalógy.

Spoločenské a firemné akcie

Existuje tu pravdepodobnosť, že konkurentov stretnete na spoločenských alebo firemných podujatiach. Je to skvelá príležitosť spoznať ich osobne. Nadviažte rozhovor. Buďte priateľský, sú to vaši konkurenti, nie nepriatelia.

Analyzujte webové stránky konkurencie

Navštívte webové stránky konkurencie. Sústreďte sa pri analýze na štruktúru stránky, obsah, kvalitu a rozsah podávaných informácií a podobne. Webové stránky poskytujú veľa informácií. Často z nich získate aj informácie o štruktúre spoločnosti a zamestnancoch. Podrobnejšie informácie o webovej stránke konkurencie získate pomocou jednoduchých on-line nástrojov, napríklad od spoločnosti Google.

Prihláste sa k odberu newlestera konkurencie. Takto získate informácie priamo z „centrály“. Pri prezeraní mailov od konkurencie berte do úvahy aj tieto faktory: frekvencia e-mailov, optimalizácia pre mobilné zariadenia, rýchlosť načítania, zobrazenie, sender skóre, t.j. či maily končia v priečinku SPAM).

Ak pozbierate potrebné údaje o vašej konkurencii, pozrite sa aj na vlastnú webovú stránku. Výsledky si porovnajte a porozmýšľajte čo viete zmeniť, aby ste vylepšili vašu pozíciu v on-line svete.

Vytvorte si zoznam

Zo získaných informácií si vytvorte zoznam. Údaje rozdeľte do 3 kategórií:

  1. čo robia lepšie ako vy, čo viete inovovať
  2. čo robia horšie ako vy, budujte na tom vaše výhody
  3. čo robíte približne rovnako

Čo sa môžete naučiť a robiť lepšie

Ak ste si istý, že vaši konkurenti robia niečo lepšie ako vy, musíte reagovať a vykonať určité zmeny. Poskytovanie služieb viete zlepšiť v ktorejkoľvek oblasti. Inovujte. Inšpirovali ste sa konkurenciou, dostali ste nápad. Vylepšite ho, zdokonaľte. Konkurencia nemá patent na inovačné myšlienky, ale pri inovácii myslite tiež na autorské práva, napríklad dizajn stránky, text, videá a podobne.

Čo robia horšie ako vy

Nedostatky viete identifikovať v sortimente, v službách, distribúcii. Rozdiel je najviac viditeľný v oblasti zákazníckeho servisu. Usilujte vylepšiť vaše služby práve na nedostatkoch konkurencie. Neuspokojte sa s myšlienkou, že ste lepší. Vždy zdokonaľujte aj to lepšie. Nezaspite na vavrínoch. Myslite na to, že tak ako vy sledujete konkurenciu, konkurenti môžu posudzovať vás a zlepšovať sa.

Čo robíte rovnako

Prečo to robia rovnako ako vy? Položte si túto otázku najmä v prípade, že vás niečo zarazilo. Analyzujte rovnaké miesta a zistite, či to robíte správne. Pravdepodobne budete musieť vykonať rovnaké zmeny. Vždy pamätajte na to, že i keď ste teraz lepší, zmeny môžu vaši konkurenti plánovať kedykoľvek.

Zamerajte sa na vaše odlišnosti

Skúmaním konkurencie iste odhalíte odlišnosti. Vylepšiť vaše silné stránky vám môžu pomôcť zákazníci. Načúvajte ich potrebám, zamerajte sa na služby, ktoré zákazníci vnímajú ako dôležité. Vaše obchodné výhody, ktorými sa líšite od konkurencie, zakomponujte do všetkých marketingových správ. Nezdôrazňujte negatíva konkurencie, ale vysvetľujte, prečo ste lepší ako oni. Zostaňte verní vašim obchodným hodnotám.

POTREBUJETE PORADIŤ?

PREČÍTAJTE SI TIEŽ:

7 jednoduchých tipov, ako neprísť o zákazníka v e-shope

7 praktických rád, ako sa presadiť v konkurenčnom prostredí

Ak chcete úspešný eshop, naplňte očakávania zákazníkov

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *